8 клас Відокремлені
члени речення
(міні – підручник)
(міні – підручник)
1 Вимоги до знань і вмінь
учнів
Знати:
Відомості про відокремлені члени речення;
Умови
відокремлення
Уміти:
Знаходити відокремлені члени в реченні;
Правильно розставляти розділові знаки при
відокремлених членах речення;
Правильно інтонувати речення з відокремленими
членами;
Доречно використовувати речення з
відокремленими членами у мовленні
2 Установіть
відповідність між реченнями і їх характеристикою(якими членами речення ускладнені)
1. Я йшов вулицею,вдихав на повні груди
повітря,настояне на пахощах розквітлих акацій та бузку.
2. Зійшовши на берег острова,Марійка почала рвати квіти на
вінок.
3. Я не знаю нічого ніжного,крім лілеї.
4. Обереги,захисники від різних нещасть,роблять
людину більш впевненою.
А-додаток;
Б-означення; В-прикладка; Г-обставина
3 Творча лабораторія(перебудувати речення так,щоб
невідокремлені означення стали відокремленими)
Дбайливо
засаджені квітами двори манили своєю красою.
А тії шовком
вбрані квіти попадали.
Теплий і
ясний перший промінь сонця у мою кімнату впав.
Звеличена
народом символіка вишні простежується у піснях.
4 З двох речень
складіть одне,ускладнене відокремленою прикладкою
Соняхи
кивають злато головою. Соняхи – щирі огнепоклонники сходу.
Листки
найбільшої водяної рослини дуже плавучі. Водяна рослина – амазонська вікторія.
5 «Я - редактор» (відредагувати речення)
Згадуючи дитинство,перед моїми очима постає хата.
Прочитавши поезії Олександра Олеся,мене вразила глибинна любов до рідної
землі.
6 Мовленнєві дивовижі
Скласти зі слів
речення:
любити ,
вміє, життя, вити, Хто, віночок, той, уміє

Самооцінка
роботи на уроці
1
8 клас МІНІ – ПІДРУЧНИК ДО ТЕМИ
«Односкладні прості речення з головним членом у формі присудка.
Означено-особові та узагальнено-особові
речення»
1.Дослідити, яка
відмінність у синтаксичній організації речень обох висловлювань.
Текст 1
Я вийшов
із лісу й незабаром прийшов на берег ріки, чудової могутньої
ріки. Довго не можу я відвести погляд від міста, про
яке чув від батьків і дідів. І ось тепер я стою перед цим
містом і дивлюся
Текст 2
Уважно слухаю мудру мову осіннього листя про
скороминущість життя і зовсім не поспішаю згрібати його в терпке
вогнище. Зачарований жовто-зеленим світом, іду під
синім-синім небом і тихо переймаюся його світлою
покорою. Обережно ступаю по шерхкій гамі осінніх кольорів,
наче по своїх літах...
2.Опрацювати
теоретичний матеріал
Види односкладних речень
Дієслівні
(з головним членом у формі присудка)
Особові Безособові
Означено-
особові
Неозначено-
особові
Узагальнено-особові
Називні
(з головним членом (у формі підмета)
Називні
(з головним членом (у формі підмета)
3.Вибірково-розподільна робота (кодовий диктант)
► Прочитати односкладні означено-особові речення. Усно
визначити
спосіб морфологічного вираження в них головного члена.
Заповнити
таблицю, вписавши у відповідні колонки номери речень.
1. Стою й тихо складаю хаті присягу . 2.
Житиму в цих стінах і питиму чисту воду з криниці в цьому
дворі завжди. 3. Береш вудку й весло та йдеш до річки
4. Дивлячись на край свіжої ріллі, бачу кінець літа 5.
Не забуваймо про народні казки, оповіді бувалого діда Івана та інших старих людей, про народні звичаї та
обряди 6. Думаючи про світ, думаєш про себе 7. Ідемо оце до схід
сонця в поле 8. Завжди прислухайся до голосу
поета!
Головний
член означено-особового речення виражений дієсловом :
І особи однини дійсного способу теперішнього часу
( Я що
роблю?)
|
|
І особи множини дійсного способу теперішнього часу
(МИ що робимо?)
|
|
II особи однини дійсного способу теперішнього часу
(ТИ що робиш?)
|
|
І особи множини наказового способу
( РОБІМО !)
|
|
II особи однини наказового способу
(РОБИ !)
|
4.Розподільний
диктант
Прочитати народні вислови. Дослідити їхню синтаксичну
організацію.
Розподілити й записати до відповідної колонки таблиці.
Двоскладні
речення Односкладні
речення
1. Балаканням роботи не почнеш і не закінчиш. 2. Без
діла слабіє сила. 3. Брехню слухають, а брехунів б’ють. 4. Бреше —
і не заїкається.5. Будинки зводять не язиком, а сокирою. 6. Усяка порада добра тільки до часу. 7. Губами говори, а руками роби. 8. Держи язик за
зубами. 9. Добра порада цінніша злата. 10. Довго роздумуй, та
не довго роби. 11. До чужого рота не приставиш ворота. 12.
Дурний язик — голові не приятель. 13. Людина славна не
словами, а ділами. 14. Людям язиків не зав’яжеш.
► З’ясувати, на яку особу — означену чи узагальнену —
указує головний
член односкладних речень.
5.Дослідження-відновлення
► Записати текст, ставлячи дієслова, що в дужках, у
відповідній особовій
формі так, щоб вони виражали дію оповідача.
Заворожений цією красою, повільно
(ставати) на коліна, (спиратися) руками об землю і,
нахилившись, (пити) холодну воду. Мовби (убирати) в себе всі чари
природи. Ні, немає нічого смачнішого у світі, ніж смак
рідного джерела!
6. Поміркуйте:
- які найбільш уживані види односкладних речень у науковому та офіційно-діловому стилях.
—Які односкладні речення є найменш
уживаними в текстах різних стилів мовлення?
— Яку роль відіграють у мовленні
узагальнено-особові речення?
7. Домашнє завдання (виконати одне на вибір)
1. Скласти з дієсловами думати, радіти,
пам’ятати односкладні означено-особові речення. Визначити
спосіб морфологічного вираження в них головного члена.
2. Доповнити правила Дейла Карнегі 3—4 власними у
формі односкладних речень.
Основні способи привертати до себе людей
Правило 1. Будьте щиро зацікавлені іншими людьми.
Правило 2. Усміхайтесь!
Правило 3. Говоріть про
інтереси іншої людини.
3.Виписати з «Кобзаря» Шевченка 4—5 узагальнено-особових
речень.
Виділити в них головний член.
4.Виконати вправу 7 клас
МІНІ – ПІДРУЧНИК
Прислівник: загальне значення,
морфологічні ознаки, синтаксична роль.
Опанувавши тему , ти будеш :
усвідомлювати значення,
морфологічні ознаки, синтаксичну роль прислівника;
знаходити прислівники в
реченні, відрізняючи їх від омонімічних і паронімічних частин мови;
визначати його
граматичні ознаки
Бережливо ставитися до рідної
природи,її багатств.
Необхідно вибрати з поданих слів слова,які відповідають на запитання як? коли? скільки? якою мірою? і за першими
буквами відновити слово.
Коло, мимоволі, малий,
троє, утричі, близький, далеко, раз у раз, інший, танути,інколи, сонний, вільний, сонно, четверо, тихий, тендітно.
Подані словосполучення
запишіть у три стовпчики,
у яких прислівники виражають: а) ознаку дії
чи стану; б) ознаку іншої ознаки;
в) ознаку предмета. Свій вибір обґрунтуйте.
Працювати
інтенсивніше , усюди зелено , парк восени ,
прокинувшись уранці , поїздка втрьох , екскурсія верхи , спостерігати згори 1, уперше побачити 1, доволі віртуозно , збудований віднедавна ,вражаюче
цікавий , погляд удалеч .
Дослідження-відновлення.
З’ясуйте, до яких частин мови належать слова, розміщені ліворуч. Поєднайте їх
із прислівниками, розміщеними праворуч.У відновлених словосполученнях визначте
головне й залежне слово.
Танець
втричі
Побачити
взаперті
Дорого
навприсядки
Вимитий
внатяжку
Сидіти вгорі
Налитий
дочиста
Цукор
вприкуску
Дивившись
спідлоба
Стосунки доверху
Гра "Так/ні"
1.Прислівником називається незмінна самостійна частина мови, що виражає
ознаку дії, ознаку іншої ознаки, ознаку предмета
2. Прислівник змінюється за числами,
родами, відмінками
3. Прислівник у реченні виступає переважно
обставиною
4.Визначте ряд слів, в якому усі прислівники
а) неуважно, спокійно, чудно, уночі, пронизливо;
б) щойно, навесні, удень, вчорашній, надворі;
в) угору, нашвидку, далекий, ліворуч, униз.
6 клас Узагальнення і систематизація
вивченого про іменник
Робота у парах Учень сам вибирає суперника зі словами: "Я викликаю на двобій…"
і ставить запитання.
Наприклад:
n
– Яка
частина мови називається іменником?
n
– Які
морфологічні ознаки властиві іменникові?
n
– Назвіть
відмінки і запитання, на які вони відповідають.
n
– Які
іменники є власними назвами, а які – загальними? Наведіть приклади.
n – Яку синтаксичну роль виконує іменник?
Вилучити з кожного
ряду "зайве" слово. Свою думку обґрунтувати.
n
Щастя,
щасливчик, пощастило.
n
Музика,
музичний, музикант.
n
Здоровий,
поздоровлення, здоров’я.
n
Мова,
розмова, розмовляти.
n Казка, казковий, казкар.
Виписати
іменники, які є назвами істот
Узлісся, місяць,
мудрість, клімат, зав’язь, компас, дівчина, лікар, моряк, чистота, глибина,
тюлень, турист, студент, параграф, комар, дятел, сад, теля, військо, натовп,
пожежник, ставлення, суспільство, футболіст, звіробій, трава, відпочивальник.
Записати
речення. Визначити синтаксичну роль іменників. Зробити висновки. Яка головна
думка висловлювання?
Патріотизм
починається зі ставлення до своєї мови. Поняття рідної мови виступає поряд з
поняттям рідного дому, батьківської хати, материнського тепла. Культура
мовлення – це духовне обличчя людини.
Перевірка знань за допомогою питань. Використання сигнальних карток.
Відповідь
«так» - синій колір, відповідь «ні» - червоний.
n 1) Карпати – власний іменник?
n 2) Загальні іменники пишуться з
великої літери?
n 3) Іменники відповідають на
питання хто? що?
n 4) Іменники, до яких можна додати
слова мій, він – чоловічого роду?
n 5) Назви вулиць, сіл, міст
пишуться з маленької літери?
n 6) Іменники, що є назвами
неістот, відповідають на питання що?
n 7) Плечі – це іменник, що
вживається у множині?
n 8) Іменники зв’язуються з іншими
словами за допомогою прийменників та закінчень?
Записати іменники
у дві колонки: вжиті в однині; вжиті в
множині. У кожному іменнику підкреслити першу літеру. З цих літер прочитаєте народне прислів’я.
n
Доля,
ножиці, екзамени, озеро, приклади, радощі, берег, радість, експеримент, дочка,
обеліски, птахи, іграшка, абрикоси, дерева, ліс, олівець, експонати.
Диктант з коментуванням.
Завдання:
дати пораду товаришеві щодо правильного написання іменників.
Я(я)рослав
М(м)удрий, річка Д(д)ніпро, (Ж)журнал (Пізнайко),(М) механік, (в)Вітчизна,(О)
олень, (К)кіт(м) Мурчик.
Визначити відміни іменників
Ручка, сирота,надія, суддя ,мати,лоша, теля, дівча
межа, круча,місто, біг,зілля,явище, морж,сіль, молодь.
Виконати морфологічний розбір іменників
Блажен, хто серцем незлобливий, хто приязно живе
з людьми (О. Кониський).
Морфологічний розбір іменника
1. Частина мови.
2. Початкова форма іменника (називний відмінок однини).
3. Власна чи загальна назва.
4. Назва істоти чи неістоти.
5. Змінний чи незмінний.
6. Назва речовини, матеріалу, ознаки, предмета, дії, процесу, стану.
7. Конкретне поняття чи абстрактне.
8. Можливо, збірний.
9. Число (однина, множина).
10. Рід (у множині рід не визначається!) – чоловічий, жіночий, середній.
11. Відмінок – називний, родовий, давальний, знахідний, орудний, місцевий, кличний.
12. Відміна (І, ІІ, ІІІ, ІV).
13. Група – тверда, м’яка, мішана.
14. Синтаксична роль.
МОЛОДЕЦЬ ))).
Міні-підручник
з української мови
для учнів 5 класу
Ненаголошені голосні е,и,о в коренях слів ЛЮБИЙ ДРУЖЕ!
Будь вимогливим до себе.
Виявляй наполегливість у праці.
У тебе все вийде!
Опанувавши тему , ти будеш :
Уміти правильно вимовляти ненаголошені голосні у словах, записувати слова
фонетичною транскрипцією, знаходити в словах орфограму «сумнівний ненаголошений
голосний».
Обґрунтовувати орфограму відповідним правилом.
Користуватися
орфографічним словником.
Бережливо ставитися до рідної
природи,її багатств.
1.Запиши слова зелений,голубка,пенал,медаль,крижаний. Зроби звуковий запис виділених слів. Розстав наголоси. Дай відповіді на запитання:
- Як вимовляються в українській мові голосні звуки в наголошених складах?
- Які звуки вимовляються виразно і в ненаголошених складах?
- Як вимовляються ненаголошені голосні [е] та [и]? Навести приклади.
- Звук [о] перед наголошеним [у]? Навести приклади.
2.Розглянь таблицю.
В українській літературній вимові голосні під наголосом вимовля-
ються завжди чітко
|
зелень, щебече, пити,молоко,вода
|
В інших випадках, як правило, плутаються ненаголошений [е] з [и], [и] з [е], написання яких
створює складність; [о] з [у] плутають лише перед складом з наголошеним [у] або [і].
|
Весна,село,зозуля
|
●У складах з ненаголошеним голосним пишеться та сама буква, що й під наголосом.
Голубка, бо голуб; розумний, бо розум;великий, бо велич; непримиренний,бо мир.
●Пишемо е, якщо при змінюванні слова неясний звук випадає або чергується з і в закритому складі
Вітер — вітру, каменя — камінь, але в кількох дієслівних коренях випадає
и: згинати — зігну, починати — почну, проривати — прорву
3.Випиши з тексту слова з ненаголошеними голосними в коренях, усно добираючи до них перевірні.

Метелик народився ввечері.
Злетів він зі свого листочка і полетів над ставком. А хтось кинув у воду червону квітку. Сів на неї метелик, сидить, крильцями водить. Квітка пливе, і метелик пливе.
Летить ластівка над водою, дивується:
- Як метелик навчився плавати?
Доторкнулась ластівка крилом до води. Сколихнулась вода, сколихнулась квітка, загойдався метелик. Весело йому пливти по ставку.
(За В. Сухомлинським)
4.Гра-естафета. Запиши слова. У кожному зі слів вкажи сумнівний голосний; поряд запиши перевірне слово. Виділи корінь.
Вишневий,липневий,небесний,верхівка,сливовий,крилатий,гречаний,вечоріє,щебече,степи,сичі.
Якщо у тебе виник сумнів:
яку писати - Е чи И?
Постав під наголос цей звук -
і слово впевнено пиши.
5.Запиши слова,вставляючи пропущені букви. Зміни слова так,щоб сумнівний голосний випав.
Груд..нь, січ..нь, віт..р, хлоп..ць, селез..нь, пал..ць,пів..нь.
Доповни пам’ятку «Як дібрати перевірне слово, щоб ненаголошений голосний став наголошеним»:
1. Зміни за зразком « один – багато», «багато – один».
*Добери власні приклади до цих способів:
2. Добери спільнокореневе слово, що містить лише корінь. *Наведи власний приклад:
3. Добери спільнокореневе слово, що є іншою частиною мови. *Наведи власний приклад:
2. Добери спільнокореневе слово, що містить лише корінь. *Наведи власний приклад:
3. Добери спільнокореневе слово, що є іншою частиною мови. *Наведи власний приклад:
Скористайся порадою: Якщо у словах ненаголошені е , и не можна перевірити наголосом, написання таких слів перевір за словником.
6.Встав пропущені букви. Слова введи у зв’язне висловлювання.
З..мля,вод..чка,зел..нь,цілюща,в..рбичка,кр..ниця.
Перевір себе
Перевір себе
Дай відповіді на питання:
1.Які правила слід застосовувати щодо написання наголошених голосних?
2. Що треба знати при написанні ненаголошених голосних у коренях слів?
3. Як перевірити написання ненаголошених голосних, які не перевіряються наголосом?
Домашнє завдання.
1.Опрацюй тему уроку.
2.Виконай вправу.
3.Напиши твір-мініатюру «Мальовнича моя Україна»
До уроку №2
Ненаголошені голосні,що не перевіряються наголосом | |||||
1.Попереджувальний диктант. |
Прочитай уважно текст. Слова із сумнівними голосними випиши. Виділені слова запиши фонетичною транскрипцією.
Раніше почало вставати сонце, щиріше доглядати землю. Поринули весняні води, задзюрчали струмочки, заклекотали в ярах, розіллялись широкою повінню. З-під снігу зазеленіла травиця й звеселила жайворонка. Звився жайворонок високо під чисте небо і заспівав про те, що мертва земля ожила знов, що сонце зраділо щастю землі і стало ласкавим. (За М. Коцюбинським; 48 сл.).
2.Актуалізація опорних знань.
● Прочитай слова,вкажи голосні звуки,що вимовляються нечітко.
● Чи можна їх перевірити наголосом?
● Як перевіряється правопис слів з ненаголошеними голосними,що не перевіряються наголосом?
●Який словник дає довідки про написання слів?
Лимон,апельсин,левада,цибуля,кишеня,пиріг,математика
Пишемо е в кореневих буквосполученнях -ере-, -еле-
Берег, стерегти, пелена, пелехатий, але
на межі кореня і суфікса можливе буквосполучення -ери-, -ели-: величезний
Пишемо и в кореневих буквосполученнях -ри-, -ли- у словах:
Бриніти, гриміти, дрижати, кривавий,криниця, тривати, тривога, глитати
Пишемо о, якщо при змінюванні в наступному складі немає наголошеного у чи і
Поріг — порога, кожух — кожушина
У деяких словах (переважно іншомовних) написання ненаголошеного голосного не перевіряється: левада, бензин, бетон, кишеня, пиріг.
У таких випадках краще користуватися
орфографічним словником
ЦЕ ЦІКАВО !
Прочитай і запам’ятай!
Буква И
Директор любить дисципліну.
Минула хвилина.
У шинелі є кишеня.
Тривожусь за диктант.
Пиріг із цибулею.
Кипариси й абрикоси дуже гарні.
Килим біля дивана.
Дитина на дивані.
Директор любить дисципліну.
Минула хвилина.
У шинелі є кишеня.
Тривожусь за диктант.
Пиріг із цибулею.
Кипариси й абрикоси дуже гарні.
Килим біля дивана.
Дитина на дивані.
Буква Е
На леваді літає метелик.
Апетит від апельсина.
На календарі вересень.
Пенал у чемодані.
Кермо велосипеда.
У театр їдемо в метро.
Бензин займається за секунду.
Бетон міцний, як метал.
Слова із сполученням –ере- , -еле- та зі сполученням –ри- , -ли- запиши у дві колонки.
Б..р..за, кр..ниця, п..л..на, кр..вавий, оч..р..т, б..р..г, гл..тати, об..р..жний, Б..р..гиня, кр..вий, д..р..во.
4.Запиши прислів’я. Встав пропущені букви. Підкресли слова з ненаголошеними голосними, які не перевіряються наголосом. Перевір написання цих слів за орфографічним словником.
Тиха вода б...р...ги ломить. Там в..рбиця, де кр..ниця. В..рба товста, та вс..редині пуста. Як віт..р не дме, то й оч..рет не шумить. Скр..пливе дер..во довго ж..ве. Бродить б...р..зень між б...р...зами, білим поясом підп...р...заний. На яз...ці м...док, а в душі льодок. Що дур..нь осудить, р..зумний розсудить. К..жух лежить, а дурень др..жить. Ш..рокі ворота увійти, та вузькі вийти. Поки грім не гримне, Іван не пер..хреститься. Буває, й чер..пок бл..щить. Погані очі все пер..лупають (Народна творчість).
5.Склади зі слів речення.
казка, це , треба , Природа , яку , серцем , читати.
Взаємоперевірка.
Склади два запитання,які стосуються теми сьогоднішнього уроку, і задай їх сусідові по парті. Оціни його відповідь.
Оціни свою роботу на уроці.
Домашнє завдання.
1.Прочитай і запам’ятай правила.
2.Виконай вправу.
3.Намалюй малюнок,у якому зашифровані словникові слова.
4.Напиши твір-опис за картиною.
Немає коментарів:
Дописати коментар