6
Займенник
1. Визначити речення, у якому є
займенники.
А 3 малого джерела велика
річка починається
Б
Цибуля від семи недуг лікує
В Умій їздити, умій і
доглядати
Г Кожний собі щастя кує
2. Визначити рядок, у якому всі займенники
відмінюються, як прикметники.
А Котрий, твій, деякий,
інший.
Б Себе, хтось, вони, ніхто.
В Будь-що, вона, наш, всякий.
Г Цей, я, самий, цей.
3. Визначити рядок, у якому всі займенники
пишуться через дефіс.
А Ні/хто, казна/який,
аби/який, де/що.
Б Аби/хто, будь/чий,
котрий/сь, де/хто.
В Казна/що, будь/який,
хтозна/що, невідь/який.
Г Де/котрий, аби/який,
будь/що, чий/небудь.
4. Визначити рядок, у якому всі займенники
в непрямих відмінках мають інші основи, ніж у називному.
А Я, скільки, жодний, чий.
Б Хто, що, ти, він.
В Уся, декілька, мій,
котрийсь.
Г Самий, абиякий, той, чиє.
5. Визначити рядок, у якому всі займенники
стоять у формі орудного відмінка.
А Нею, ніким, вона, себе.
Б Казна-чим, хтозна-яким, мною, чим.
В Ніхто, чим, ким, я.
Г Моїм, наш, цей, дехто.
6. Визначити рядок, у якому частка ні з
усіма заперечними займенниками
пишеться разом.
А Ні/хто, ні/з/ким, ні/на/що,
ні/в/кого.
Б Ні/ким, ні/що, ні/скільки,
ні/котрий.
В Ні/до/чого, ні/в/чому,
ні/який, ні/з/чим.
Г Ні/за/що, ні/ким, ні/який, ні/в/кого.
7.
Установити відповідність між виділеними в реченнях займенниками
і синтаксичною роллю, яку вони виконують.
А Я — не ти 1 Підмет
Б У всякої пташки — свої замашки 2.Присудок
В Хто землю удобрює,
тому й земля повертає З Додаток
тому й земля повертає З Додаток
Г Як сокіл змокне,то й ґава
його вдзьобає 4 Означення
його вдзьобає 4 Означення
8. Установити
відповідність між займенниками та їх розрядами за значенням.
А Хто, котрий, скільки, що. 1 Особові
Б Вони, ми, вона, ти. 2
Вказівні
В Хтось, деякий, будь-що, щось. З Відносні
Г Оцей, такий, цей, стільки. 4 Неозначені
9. Списати речення,
ставлячи займенники, що в дужках, у відповідній формі.
Ми знаємо: (вона) так багато на (наша)
планеті, (вона) розлилася
морями, вирує великими океанами. У природі (все) злагоджено досить
надійно і стійко. Треба лише вміти жити з (вона) в дружбі, любити і ша-
нувати (вона). Та й коли бути до кінця відвертим, (той) води для (всі)
потреб людства потрібно не так уже й багато — десь близько відсотка
від (усі) запасів (вона) на землі (За І. Падалкою).
10. Провідміняти
виділений займенник з тексту попереднього завдання.
7
Дієприслівник
1.
Усі слова є дієприслівниками в рядку:
А читаючий,
співаючи, несучи;
В читати, опалий, опадаючи;
В читати, опалий, опадаючи;
Б пишучи, ховаючись,
робивши;
Г будуючи, вибілений, співаючі.
Г будуючи, вибілений, співаючі.
2. Укажіть дієприслівник, у якому правильно
виділено суфікс:
А викона-вши;
В керую-чи;
Б по-ївши;
Г здолав-ши.
В керую-чи;
Б по-ївши;
Г здолав-ши.
3. Одиничний дієприслівник не виділяється
комами в реченні (розділові знаки опущено):
А Жевріючи поволі
розгорталась над обрієм лимонна смужка ранкової зорі.
Б А сонце
заховавшись потім зійшло. (Б. Олійник)
В Ходили між рядами
пригинаючись. (О. Гончар )
Г Антін заснув не
погасивши світла. (М. Коцюбинський)
4. Познач речення з дієприслівниковим
зворотом.
А Він стояв на городі,
врісши по коліна в землю. (Б. Харчун)
Б Батько хотів
усміхнутися, ворухнув губами, але раптом спохмурнів.
В Утомлені довгим
переходом, подорожні влаштували привал.
Г Ясна річ, довгий і
спокійний відпочинок дозволив повністю відновити сили.
5. Познач рядок, у якому не з
дієприслівником треба писати разом.
А (не)навидячи за
зраду;
В (не)помилившись ні разу;
В (не)помилившись ні разу;
Б (не)ступивши й
кроку;
Г (не)зізнавшись у злочині.
Г (не)зізнавшись у злочині.
6. Установіть відповідність між
дієприслівниками та їх видами.
1 доконаний
вид А люблячи
2 недоконаний
вид Б сказавши
В купаючись
В купаючись
Прочитай
текст. Виконай завдання 7,8.
(1)Спостерігаючи
за тваринним і рослинним світом, Григорій намагався в ньому забутись. (2) Маючи
вроджений нахил до спостережень вирісши серед природи, він мав у тому велику
втіху. (3) Усе живе ховало у собі багато цікавого, кожен день вражав новими
несподіванками. (4) Особливо цікаво було спостерігати за життям звірят і
птахів. (І. Багряний)
7. Познач речення, у якому допущено
пунктуаційну помилку.
А перше; В третє; Б друге; Г четверте.
8. Познач речення з одним
дієприслівниковим зворотом.
А перше; В третє; Б друге; Г четверте.
10. Установіть
відповідність між дієприслівниками і їх морфологічним розбором.
1 Особлива форма
дієслова – дієприслівник, доконаного виду, у реченні є обставиною минулого
часу.
2 Особлива форма дієслова
– дієприслівник, недоконаного виду, у реченні є обставиною теперішнього часу.
А Сагайда,
випроставшись між низькими деревами, якусь мить стояв приголомшений і
засліплений блиском вранішньої природи. (О. Гончар )
Б Старий воєвода
вважав, що не може його дочка, живучи серед повстанців, не навчитися того, що
вміють вони. (В. Малик )
В Дніпровські
рибалки випадково натрапляють на ці блукаючі човни. (О. Гончар ).
11. Виділену частину складного речення
заміни дієприслівниковим зворотом.
Високо
над білими хмарками плив шуліка, тримав в обіймах жовтий жмуток.
8
Немає коментарів:
Дописати коментар